پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

علائم دیابت بارداری چیست؟

۱,۸۱۴ بازديد
دیابت یک بیماری خطرناک است که ممکن است گریبان خانم های باردار را هم بگیرید! از دیابت بارداری و علائم آن چه می‌دانید؟ آیا این نوع دیابت قابل درمان است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
علائم دیابت-بارداری

علائم دیابت بارداری را می‌شناسید؟ اصلا درباره دیابت بارداری یا دیابت حاملگی چه می‌دانید؟ همه ما می‌دانیم که دیابت و انواع مختلف آن بیماری خطرناکی است که نیاز به کنترل دارد، در کنار دیابت نوع ۱ و ۲، دیابت بارداری هم باعث تغییر در سطح قند خون می‌شود و آن را بالاتر می‌برد؛ در نتیجه بدن با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. راهکار های پیشگیری، کنترل و درمان دیابت بارداری چه هستند؟ مجله دلتا پزشک خانواده شما است؛ با ما همراه باشید.

دیابت حاملگی

دیابت بارداری ( دیابت حاملگی ) چیست؟ 

دیابت حاملگی (دیابت ملیتوس یاGDM) دیابتی است که برای اولین بار طی حاملگی شناسایی می‌شود. زمانی که حامله هستید، بدن شما به طور طبیعی، نسبت به انسولین مقاوم‌تر می‌شود؛ به همین دلیل برای تغذیه کودک گلوکز بیشتری وجود خواهد داشت. از نظر علمی و پزشکی، زمانی که کودک شما به انسولین اضافی برای پردازش گلوکز در خون نیاز دارد، پانکراس نیز انسولین بیشتری ترشح می‌کند.

اگر پانکراس نتواند با افزایش تقاضای موجود برای انسولین در طول دوران بارداری کنار بیاید، سطح قند خون بدن افزایش پیدا می‌کند؛ چون سلول ها از گلوکز استفاده نمی‌کنند؛ درنتیجه مادر به بیماری به نام دیابت بارداری مبتلا می‌شود.

البته جای نگرانی نیست! بعد از تولد نوزاد، سطح قند خون نیز به حالت طبیعی باز می‌گردد؛ در نتیجه این نوع دیابت هم از بدن مادر خارج می‌شود؛ اگر خانم ها به تغذیه و ورزش روزانه اهمیت ندهند، امکان دارد که در آینده به انواع دیگر دیابت مبتلا شوند.

دیابت بارداری گریبان چه کسانی را می‌گیرد؟ 

تقریبا حدود ۵ الی ۱۰ درصد خانم های حامله به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. البته برخی از شرایط خاص مثل ژنتیک یا سابقه خانوادگی هم در شیوع آن بی‌تأثیر نیست، در هر صورت این زنگ خطر و نشانه ها را برای ابتلا به دیابت بارداری جدی بگیرید:

  • سن: ۲۵ سال یا بالاتر از آن
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت
  • چاقی و اضافه وزن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • قبلا دیابت دوران بارداری داشته‌اید.

دیابت بارداری

علائم دیابت بارداری 

با علائم دیابت بارداری بیشتر آشنا شوید. به طور کلی، وقتی سطح قند خون بالا می‌رود، بدن با علائم و نشانه های خاصی مثل احساس تشنگی زیاد، ادرار غیر عادی و مکرر، احساس ضعف و خستگی، استفراغ یا حالت تهوع، تاری دید و عفونت های مکرر واژن، مثانه و پوست رو به رو می‌شود؛ پس بهتر است در طول بارداری این نشانه ها را جدی بگیرید تا مشکل خاصی برای مادر و جنین ایجاد نشود.

علائم دیابت بارداری

عوارض دیابت بارداری برای جنین و مادر 

دیابت حاملگی برای مادر و جنین خطرناک است؟ اگر باردار و مبتلا به این نوع دیابت باشید و قند بارداری خود را کنترل نکنید، قطعا نوزاد شما هم قبل و بعد از تولد ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود که سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد، برخی از این مشکلات:

  • فشار خون بالا
  • قند خون پایین پس از تولد کودک
  • مشکلات تنفسی یا دیسترس تنفسی
  • ابتلا به دیابت نوع ۲ در آینده
  • زایمان زودرس
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • سزارین به دلیل بزرگ بودن جنین
  • عفونت های ادراری

دیابت بارداری

تشخیص دیابت بارداری 

چگونه می‌توان دیابت بارداری را تشخیص داد؟ قطعا اولین گزینه انجام آزمایش خون است تا سطح قند خون و قند بارداری کنترل شود. اگر سابقه دیابت ندارید و سطح قند خون شما در ابتدای حاملگی نرمال است، پزشک در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری GDM ( آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای) انجام خواهد داد.

علائم دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری ( ورزش و رژیم غذایی یا تزریق انسولین ) 

آیا دیابت بارداری قابل کنترل و درمان است؟ بله قطعا همینطور است. برای این منظور، سه گزینه پیش روی شما است؛ تزریق انسولین در موارد پیشرفته به همراه تجویز دارو های شیمیایی یا داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم به همراه ورزش روزانه مثل شنا و پیاده‌روی.

شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ شاید بهتر باشد، اولین قدم را با محدود کردن مصرف انواع شیرینی شروع کنید؛ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

دیابت بارداری

رژیم غذایی برای دیابت بارداری 

برای کنترل و درمان دیابت بارداری چه بخوریم؟ قطعا یک رژیم غذایی سالم و متعادل مبتنی بر غلات سبوس‌ دار، حبوبات ( عدس و نخود )، پروتئین بدون چربی ( ماهی، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ و آجیل)، سبزیجات غیر نشاسته ای و میوه های فیبر دار مثل سیب، پرتقال، گریپ فروت، هلو و گلابی می‌تواند دیابت شما را کنترل کند.

بنابراین، تا می‌توانید در کنار رژیم غذایی سالم و ضد دیابت، پرهیز غذایی مناسبی هم داشته باشید؛ این یعنی خداحافظی با مصرف بیش از حد شیرینی، پودینگ، کیک و انواع مختلف آبمیوه های مصنوعی؛ یادتان باشد که سلامتی حق شما است؛ پس همیشه سالم زندگی کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.