شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

شایع ترین علائم کم خونی

۱,۶۲۰ بازديد
فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی آهن معدنی نداشته باشد. فقر آهن منجر به عدم ساخته شدن هموگلوبین کافی در خون می‌گردد.
بیماری کم خونی

بیماری کم خونی حاصل کاهش میزان گلبول‌های قرمز و هموگلوبین در خون است. گلبول‌های قرمز، مسئولیت مهم اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها و بافت‌های بدن را به عهده دارند. بنابراین کم‌خونی مشکلات عدیده‌ای به دنبال خواهد داشت. در این مطلب از مجله دلتا شما را نسبت به شناخت شایع‌ترین علائم کم خونی آگاه می‌کنیم.

خستگی و ضعف

اولین علامت شایع بیماری کم خونی بخصوص کم‌خونی فقر آهن، خستگی است. چون بدون اکسیژن کافی در خون، بدن به اندازه کافی قادر به شکستن مواد مغذی و تولید انرژی نیست.

تمایل به خوردن چیزهای عجیب

مبتلایان به کم‌خونی اغلب دچار سندرم پیکا می‌شوند. این سندروم باعث می‌شود این افراد تمایل عجیبی به مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک، یخ، چسب و کاغذ پیدا ‌کنند. علت واقعی این سندرم نامشخص است اما با دریافت مکمل‌های آهن، احساس تمایل به این مواد از بین می‌رود.

سردرد و سرگیجه

سردرد و احساس سبکی سر همگی می‌تواند نشانه ابتلا به کم‌خونی باشد و آن هم به دلیل فقدان اکسیژن مغز است. این عارضه حتی می‌تواند منجر به بروز غش در برخی افراد شود.

ضربان قلب نامنظم

تپش قلب و ضربان نامنظم می‌تواند به علت عدم انرژی بروز کند. چون بدن شما در تلاش برای افزایش سطح اکسیژن، گردش خون را سریع‌تر می‌کند.

تنگی نفس

زمانی که اندام شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند، فعالیت ریه‌ها برای افزایش دریافت اکسیژن بیشتر می‌شود. برای همین مبتلایان به کم‌خونی با بالا رفتن از پله ها و یا با ورزش، دچار تنگی نفس می‌شوند.

| کم خونی

خواب رفتن دست و پا

دست‌ها و پاها اندام‌های انتهایی بدن هستند که خون بعد از سایر اندام‌ها به این نقاط می‌رسد. کم‌خونی موجب اختلال در خون‌رسانی به اندام‌های انتهایی شده و موجب خواب رفتن و یخ کردن آنها می‌گردد.

رنگ پریدگی

هنگامی که اندام حیاتی شما مانند قلب و مغز به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند، جریان خون به طور جبرانی به سطح پوست کاهش می‌یابد و شما دچار رنگ پریدگی می‌شوید.

شکنندگی ناخن‌ها

سلول‌های ناخن مانند هر سلول دیگر زنده نیاز به اکسیژن برای تنفس و رشد دارند و در غیر این صورت دچار شکنندگی و تضعیف می‌شوند. انحنای ناخن‌ها، ایجاد شیارهای طولی و رنگ‌پریدگی ناخن از علائم و عوارض بیماری کم خونی هستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب برای کم خونی چه مواد غذایی مصرف کنیم؟ را بخوانید.

کم خونی چه زمانی رخ میدهد؟

کم خونی یا آنمی به حالتی گفته میشود که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. پس در شرایط کمبود گلبول قرمز و هموگلوبین در خون، سلولهای بدن برای عملکرد مناسب اکسیژن کافی ندارند و بنابراین احساس کمبود انرژی و خستگی در فرد ایجاد میشود.

آنمی انواع مختلفی دارد اما شایع ترین آن بدلیل کمبود آهن در بدن اتفاق می افتد. مغزاستخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. با کمبود آهن دربدن، مغزاستخوان قادر نخواهد بود که هموگلوبین را برای گلبولهای قرمز تولید کند.

برطبق آنالیز انجام شده در سال 2016، هند بالاترین میزان آنمی در زنان و کودکان را دارد. فقر آهن در زنان باردار مشکلات جدی بهمراه خواهد داشت و برروی زبان و مهارتهای حرکتی کودکشان تاثیر گذار است. درمانهای خانگی بسیاری برای کم خونی وجود دارد که میتوانید آنها را امتحان کنید.

7 مشکل رایج موقع اتصال لپتاپ به وای فای

1-مطمئن شوید Wi-Fi به SSID صحیح متصل است

برای شما که از Wi-Fi در خانه استفاده می کنید ، این نکات ممکن است صدق نکند. اگر در خانه دوستان یا در فضاهای عمومی مانند کافه ها و کتابخانه ها هستید ، باید واقعاً به این نکته توجه کنید.

دلیل این امر این است که ، مثلا جایی بیش از یک نام شبکه SSID یا Wi-Fi دارد ، به عنوان مثال ، ” Café_Wi-Fi1″ و “Café_Wi-Fi2”. معمولاً فقط یکی از این دو قابل استفاده است. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که از صندوقدار یا پیشخدمت خواسته اید که از Wi-Fi استفاده شود.

2-رمزعبور را وارد کنید

معمولاً در بعضی از کافه ها گذرواژه های Wi-Fi با نام های عجیب و غریب خود یک ترند است.

مشکل هنگامی است که کاربر از هجی اشتباه استفاده می کند ، مانند استفاده از حروف بزرگ یا کوچک یا استفاده از فاصله. به خصوص برای گذرواژه هایی که حاوی اعداد هستند ، دشوار است بدانید که 11 باید “11” یا “یازده” نوشته شود. سعی کنید رمزهای عبور را روی کاغذ بنویسید تا این اتفاق نیفتد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.