پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

تاثیر ویتامین D در بارداری

۱,۷۳۵ بازديد

مصرف ویتامین D در بارداری برای زنان ضروری است. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار روزانه ۴۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. کمبود ویتامین D در بارداری خطر پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد.

تاثیر ویتامین D در بارداری

ویتامین D یک ویتامین استروئیدی از گروه هورمون‌های پروتئینی محلول در چربی است. مصرف ویتامین D در بارداری بسیار مهم است. مادران در دوران بارداری باید به میزان کافی ویتامین D دریافت کنند تا سلامت خود و جنین‌شان تضمین شود و به رشد سالم جنین کمک کند. در این مطلب از مجله دلتا درباره تاثیر ویتامین D در بارداری صحبت خواهیم کرد.

کمبود ویتامین D و درد زایمان

زنان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامین D مواجه هستند و به همین دلیل هنگام زایمان درد بیشتری را تجربه می‌کنند.

نتایج یک بررسی‌ جدید نشان داد کمبود ویتامین D می‌تواند زایمان زنان را با درد بیشتری همراه کند. کمبود ویتامین D در طول بارداری به خصوص در زنانی که از رژیم‌های غذایی نامناسب استفاده می‌کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، شایع است.

زایمان

کمبود ویتامین D در اوایل بارداری و نوزادان کم وزن

پژوهشگران اعلام کرده اند، زنانی که در اوایل بارداری خود مبتلا به کمبود ویتامین D هستند، خطر بیشتری برای تولد نوزادان کم وزن خواهند داشت.

مقادیر کافی ویتامین D در دوران بارداری برای رشد مغز نوزاد ضروری است

مطالعات حاکی از این است، نوزادانی که مادران آن‌ها مقادیر کافی از ویتامین D را مصرف می‌کنند از لحاظ ذهنی سالم‌تر هستند. کمبود ویتامین D در دوران بارداری می‌تواند مانع رشد مغز نوزادان و مهارت‌های ذهنی و حرکتی آن‌ها شود.

ویتامین D

تأثیر کمبود ویتامین D در سقط‌ مکرر جنین

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی اثرات کمبود ویتامین D در سقط‌های مکرر جنین دریافتند تفاوتی میان افراد مبتلا به سقط‌های خود به خودی با مادرانی که دارای وضعیت طبیعی هستند به لحاظ متابولیت و جواب‌دهی سلول‌ها به ویتامین D وجود ندارد.

با توجه به اهمیت این ویتامین در تنظیم سیستم ایمنی، با این پیش فرض که افرادی که دچار سقط‌های مکرر خود به خودی هستند، احتمالا با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

شانس باروری در زنان دچار کمبود ویتامین D کمتر است

فوق تخصص درمان ناباروری از بلژیک گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ویتامین D در بدن زنان در میزان باروری آن‌ها تاثیر بسزایی داشته و شانس باروری در زنان دچار کمبود ویتامین D کمتر است.

وی افزود: هرچه‌قدر میزان این ویتامین در فرد کمتر باشد احتمال بروز ناباروری بیشتر می‌شود و بر اساس همین تحقیقات احتمال بروز کمبود ویتامین D در زنانی که دارای پوست تیره‌تر بوده و در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند، بیشتر و شانس بارداری‌های طبیعی یا به وسیله IVF در این افراد کمتر است.

 بارداری

اندازه گیری میزان ویتامین D در بارداری

بهتر است همه مادران قبل از اینکه باردار شوند یک بار آزمایش خون برای اندازه گیری میزان ویتامین D در خونشان انجام دهند و اگر کمبود این ویتامین را داشته باشند، مکمل‌های ویتامینی مصرف کنند. حتی در شدیدترین موارد کمبود ویتامین D معمولا مصرف هفتگی قرص ویتامین D به مدت ۸-۱۲ هفته کمبود ویتامین D را برطرف می‌کند. درمورد مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در بارداری تقریبا با قاطعیت می‌توان گفت که مشکلی وجود ندارد ولی مطالعات در مورد مکمل‌هایی با دوز بالا هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و به همین دلیل بهتر است مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در دوران بارداری مصرف نشوند و سطح ویتامین D قبل از اقدام به بارداری اندازه گیری و در صورت کمبود ویتامین D، اصلاح شود.

تاثیر ویتامین D در بارداری

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.