چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

کرونا، پرسش های متداول

۱,۷۸۶ بازديد
از زمانی که ویروس کرونا به ایران رسیده، سوالات زیادی برای افراد مطرح شده و شایعات بسیاری هم شکل گرفته است. در مجله سلامتی دلتا به تعدادی از رایج‌ترین سوالات درباره کرونا پاسخ داده‌ایم.
سوالات درباره کرونا

این روزها همه درباره ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از‌ آن صحبت می‌کنند. در این میان، شایعات زیادی هم شکل می‌گیرد که باعث نگرانی و حتی گمراهی افراد می‌شود. در این مطلب مجله دلتا، تعدادی از این شایعات را بررسی می‌کنیم و به تعدادی از متداول‌ترین سوالات درباره کرونا پاسخ می‌دهیم.

۱. با ماسک می‌توانیم مانع انتقال ویروس شویم؟

یکی از متداول‌ترین سوالات درباره کرونا این است که اگر ماسک بزنیم می‌توانیم مانع انتقال ویروس شویم یا خیر. پوشیدن ماسک‌های معمولی یا فیلتردار حس امنیت بیشتری به ما می‌دهد؛ اما اغلب به شکل صحیح از ماسک استفاده نمی‌کنیم و ممکن است خود ماسک به یک منبع انتقال ویروس تبدیل شود. ماسک‌های معمولی جراحی جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرند؛ آن‌ها بسیار ریز هستند و از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند. اما از آن‌جا که دوره نهفته بیماری کرونا حداقل دو هفته است، بهتر است همه افراد در مکان‌های عمومی از ماسک مناسب استفاده کنند؛ به این طریق جلوی انتشار ناخواسته ذرات بزاق آغشته به ویروس در محیط و سرایت بیماری به دیگران گرفته می‌شود. اگر به هر دلیل از این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، به آن‌ها دست نزنید و هر دو ساعت یک‌بار آن‌ها را عوض کنید. یادتان باشد که ماسک‌های استفاده شده را در سطل زباله در دار بیندازید.

استفاده صحیح از ماسک

۲. مالیدن محلول حاوی الکل یا کلر روی بدن ویروس کرونا را می کشد؟

خیر، مالیدن الکل و سایر محلول‌های ضدعفونی‌کننده روی بدن، باعث مرگ ویروس‌هایی نمی‌شود که پیش‌تر وارد بدن شده‌اند. از طرفی، استفاده بی‌رویه از این محلول‌ها باعث آسیب به قسمت‌های حساس بدن مانند لب‌ و چشم‌ها می‌شود. برخی از این محلول‌ها صرفا باید در ضدعفونی کردن سطوح محیط استفاده شوند؛ همچنین از ترکیب الکل‌های صنعتی و آب به هیچ عنوان برای ضدعفونی کردن محیط یا بدن استفاده نکنید.

در مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین جایگزین، ضدعفونی‌کننده‌های الکل است؛ البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایده‌آل برای تمیزکردن دست‌ها است.

۳. ویروس کرونا روی بسته‌های پستی باقی می‌ماند؟

بهتر است وقتی به بسته‌های پستی و وسایل خارج از منزل یا عمومی دست می‌زنید،‌ مراقب باشید. حتما بعد از لمس این وسایل،‌ دست خود را با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید. دست آلوده‌ را به صورتتان نزنید. به گفته مجله پزشکی Medical News Today، ویروس‌های کرونا می‌توانند بین ۲ ساعت تا ۹ روز به‌صورت عفونی باقی بمانند.

سوالات رایج درباره کرونا

 

۴. حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا یا ناقل آن می شوند؟

یکی از رایج‌ترین سوالات درباره کرونا این است که حیواناتی مانند سگ و گربه هم می‌توانند به کرونا مبتلا شوند یا ناقل آن باشند. هم اکنون هیچ نشانه ای مبنی بر انتقال ویروس از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد. با این حال، همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی، دست‌های خود را بشویید تا از انتقال احتمالی سایر بیماری‌‌های مشترک میان انسان و حیوان در امان بمانید.

۵. واکسن‌های ذات‌الریه یا آنفولانزا تاثیری بر کرونا دارند؟

خیر، ویروس کووید ۱۹؛ گونه جدیدی از خانواده ویروس‌‌های کرونا است؛ پس واکسن‌های دیگر نظیر واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه تاثیری بر آن ندارند. دانشمندان در حال تلاش برای ساخت واکسن برای این ویروس هستند؛ اما این فرایند زمان‌بر است. پس تا آن موقع، پیشگیری از کرونا با توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراقبت از خود، بهترین کار است.

علائم کرونا

۶. با مصرف سیر می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

خیر، سیر ماده غذایی بسیار باارزشی است و خواص ضدباکتری دارد؛ اما  شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف سیر بر پیشگیری یا درمان ویروس کووید ۱۹ وجود ندارد. در واقع ویروس‌ها موجودات زنده به حساب نمی‌آیند؛ پس موادی مانند سیر و نمک با خاصیت ضدباکتری، روی آن‌ها اثری ندارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با این بیماری، “کرونا برای مردان خطرناک‌تر است یا زنان؟” را مطالعه کنید.

در این مطلب سعی کردیم به تعدادی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالات درباره کرونا که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده پاسخ دهیم؛ بعد از خواندن مطلب اگر سوال و نظری داشتید با ما در میان بگذارید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.