شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

کاهو ؛ شاه سبزی خوشمزه سالاد

۱,۷۷۹ بازديد
سالاد لاغری، سبزی ضد سرطان، سبزی ضد افسردگی، قرص خواب طبیعی و ... روی سخن با جناب کاهو است؛ با این همه خاصیت!
کاهو

کاهو؛ شاه‌ سبزی خوشمزه انواع سالاد و غذاهای ایرانی است؛ یکی از سبزیجات پر مصرف که البته نه در ایران بلکه در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارد. اگر شب‌ها بی‌خواب هستید یا رژیم لاغری گرفته‌اید، خوردن این سبزی را فراموش نکنید.

این سبزی پر ویتامین نه فقط برای لاغری و تناسب اندام شما معجزه می‌کند بلکه برای درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر هم مفید است؛ مجله دلتا شما را به خوردن یک بشقاب سالاد رژیمی خوشمزه دعوت می‌کند؛ بفرمایید کاهو؛ بفرمایید ویتامین!

ویتامین های کاهو

یک سبزی پر‌خاصیت و پر ویتامین اینجا است؛ درست همین جا! وسط بشقاب رژیمی شما! از سالاد کاهو غافل نشوید!

کاهو مثل تمام سبزیجات، مقدار زیادی املاح و ویتامین دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیش‌ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن و اسید فولیک اشاره کرد. همچنین این سبزی حاوی مقداری ویتامین C، K، آهن، منیزیم و کلسیم است.

همچنین این ماده غذایی منبع غنی از ویتامین‌های K و A است؛ یک فنجان از آن (36 گرم) حاوی فقط 5 کالری و 10 گرم سدیم است. کلسترول یا هر گونه چربی در این سبزی وجود ندارد؛ پس با خیال راحت آن را بخورید.

انواع کاهو

گوهر کوچک؟ تعجب نکنید این یک نام دخترانه نیست بلکه نوع خاصی از کاهو است؛ کاهو انواع مختلفی دارد از جمله آنها برگ، رومی،آیسبرگ، بوستون، بیب، کاسنی فرنگی، ماچه و … یک شهر فرنگ زیبا با انواع کاهو؛ آن هم با اسم‌ های عجیبی که ممکن است تا به حال اصلا نشنیده باشید.

سالاد کاهو

خواص کاهو

کاهو حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های فراوانی است؛ به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین سبزیجات به شمار می‌آید. این سبزی اغلب به صورت خام یا پخته در انواع سالاد‌ها و غذا‌ها مانند ساندویچ، سوپ و غیره استفاده می‌شود؛ از خواص بی‌نظیر این سبزی غافل نشوید!

سبزی لاغری

تزئین سالاد کاهو در کنار غذاهای مختلف و تلاش برای افزایش اشتها برای شما که قصد کاهش وزن دارید، بی‌فایده است؛ چون کاهو خودش می‌تواند یک غذای اصلی برای لاغری و کاهش وزن باشد؛ یک عدد کاهو فقط 5 کالری دارد! همچنین این ماده حاوی 95% آب و 1 گرم فیبر است. فیبر باعث می‌شود که معده شما احساس سیر بودن کند و جلوی اشتهای شما ناخود‌آگاه گرفته شود.

بهبود سلامت قلب

کاهو منبع غنی از ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد؛ مصرف دو قاشق غذاخوری کاهو در رژیم غذایی روزانه، قلب شما را سالم نگه می‌دارد.

همچنین این ماده مغذی حاوی پتاسیم است که فشار خون را کاهش می‌دهد. پتاسیم ویتامین متعادل‌کننده فشار خون در افراد است.

رژیم کاهو

سبزی ضد سرطان

در مناطقی از دنیا مانند ژاپن که مصرف کاهو به طور متداول و معمول در آن وجود دارد، احتمال بروز سرطان معده بسیار کم است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کاهو از بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان دهان، مری و گلو پیشگیری می‌کند. همچنین این سبزی باعث کاهش بروز سرطان ریه در افراد سیگاری می‌شود و برای بدن آن‌ ها مثل یک سم‌زدای طبیعی عمل می‌کند.

کنترل دیابت

یکی از خواص کاهو، کنترل قند خون است. آب کاهو 5 کالری انرژی و 2 گرم کربوهیدرات دارد. شما می‌توانید از این سبزی به عنوان عاملی برای کاهش قند خون، بدون نگرانی از افزایش وزن و چاقی استفاده کنید؛ کاهو همچنین حاوی کارتنوئید ضد سرطانی است که سطح قند خون را کم می‌کند و می‌تواند درمان بالقوه‌ای برای بیماری دیابت باشد.

درمان آلزایمر

مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان‌رشته‌های عصبی در مغز کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود که میزان احتمال بروز آلزایمر به خصوص در سالمندان به شدت کاهش پیدا کند.

لاغری با کاهو

کاهش‌دهنده افسردگی و استرس

اگر در پاییز و زمستان، دچار افسردگی فصلی می‌شوید یا در محل کارتان استرس دارید، کاهو بخورید؛ امگا 3 ترکیبی اساسی برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزانه است که در این سبزی وجود دارد.

بهبود سلامت چشم

ماده مغذی که مثل آب هویج عمل می‌کند! کاهو با ترکیب لوتئین، یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که از سلامت چشم و بینایی محافظت می‌کند؛ مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که زنانی که کاهو را در رژیم غذایی خود دارند، 23 درصد کمتر به آب‌مروارید مبتلا می‌شوند.

بهبود هضم غذا و سلامت گوارش

فیبر موجود در کاهو، هضم غذا را آسان می‌کند و درمان‌کننده سایر بیماری‌های گوارشی مانند یبوست و نفخ است. همچنین این سبزی می‌تواند درد معده را کاهش و سلامت روده را افزایش دهد.

کاهو

سالاد کاهو ؛ درمان بی خوابی

ماده‌ای در این سبزی مغذی وجود دارد که سیستم عصبی را آرام می‌کند. شما می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب، سالاد کاهو مصرف کنید که در روند بی‌خوابی شما بسیار تأثیر‌گذار است؛ این سبزی همچنین حاوی مواد دیگری به نام لاکتوسین است که موجب خواب و آرامش شبانه می‌شود.

بهبود سلامت استخوان ها

ویتامین‌های A، K و C در تولید کلاژن بسیار مهم هستند و کاهو از هر سه آن‌ ها غنی است. ویتامین K به ایجاد غضروف و بافت هم بند کمک و ویتامین A هم سلول‌ های جدید استخوانی ایجاد می‌کند.

تقویت مو

ویتامین K در کاهو مزایای زیادی برای تقویت مو دارد. این ویتامین از جمله عواملی است که ساقه و ریشه مو را قوی‌تر کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

مبارزه با کم خونی

این سبزی پر خاصیت حاوی مقادیر متوسط فولات و مواد مغذی مهم برای مبارزه با کم‌خونی و فقر آهن است.

کاهو-و-بارداری

کاهو ؛ تغذیه مناسب برای دوران بارداری

بسیاری از مزایای کاهو برای دوران بارداری به دلیل  فولات آن است. این ماده مغذی خطر نقص جنین را کم می‌کند؛ ویتامین K این سبزی میزان خونریزی را کاهش می‎دهد؛ فیبر موجود در این سبزی می‌تواند از یبوست که یکی از مسائل جدی زنان باردار است، جلوگیری کند.

آیا کاهو باعث نفخ شکم و معده می‌شود؟

تمام سبزیجات خام حالت نفخ ایجاد می‌کنند؛ کاهو هم از این قاعده مستثنی نیست! البته پختن آن سبب کاهش نفخ می‌شود. همچنین مصرف این سبزی در کنار مواد ضد نفخ نظیر زیره، رازیانه و گشنیز هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

کاهو-سکنجبین

چرا کاهو با سکنجبین؟

نوستالژی خوشمزه کاهو سکنجبین شما را یاد کدام خاطره دل‌انگیز می‌اندازد؟ سکنجبین بر طبیعت سرد کاهو تأثیر می‌گذارد. این چاشنی مغذی به دلیل گرم بودن، طبیعت سرد کاهو را خنثی می‌کند. مصرف این دو ماده با هم یک عادت غذایی بسیار خوب است؛ همچنین ترکیب این دو ماده در کنار هم میزان کالری‌های دریافتی را متعادل می‌کند.

حالا که با این همه خاصیت آشنا شدید، دل‌تان چه می‌خواهد؟ هوس یک بشقاب بزرگ سالاد کاهو کرده‌اید یا هوس خوردن کاهو سکنجبین؟ مطلب از ما و درست کردن و خوردن آن هم با شما؛ نوش جان!

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.