پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

فرش ایرانی در خانه‌های مدرن !

۱,۷۳۰ بازديد

از دیرباز نقوش فرش ایران و نگاره‌های  تزیینی آن نشانی از اصالت هنر ایرانی بوده و در خانه‌های ایرانی از اجزای  اصلی دکوراسیون محسوب می‌شود.

فرش ایرانی در خانه مدرن

خانه‌های مدرن ایرانی با سبک‌های مختلف  فرش ایرانی مزین شده و زیبایی فضا را نیز دوچندان کرده است طرح‌های فرش  ایرانی به ۸ گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شود. در ادامه همراه مجله دلتا طر‌ح‌های فرش ایرانی را بشناسید تا بهترین فرش ایرانی در خانه مدرن را انتخاب کنید.

فرش ایرانی در خانه های مدرن

  •  طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی
    کلیه‌ طرح‌هایی که ملهم از نقوش و اشکال تزیینی بناها، عمارات و  کاشی‌کاری‌های آن‌ها است در این گروه جای دارند. البته طراحان فرش در برخی  از طرح‌های اصلی نقوش این بناها حسب سلیقه‌ خود تغییراتی را وارد نموده‌اند  اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملا حفظ گردیده است .
  • طرح‌های اسلیمی
    قالب اصلی این طرح بر مبنای گردش‌های منظم و به‌غایت سنجیده‌ بندهای اسلیمی  است. از آن‌جایی که اسلیمی خود دارای انواعی است، با توجه به نوع و شکل آن  نیز می‌توان طرح‌های اسلیمی را طبقه‌بندی نمود. معروف‌ترین طرح آن، اسلیمی  جهان اژدر است. و حالتی شبیه به فکین اژدها را به وجود می‌آورد، در دکوراسیون مدرن طرح های اسلیمی برای فرش عالی است.

طرح‌های فرش ایرانی

  • طرح‌های بته‌ای(بته جقه)
    کلیه طرح‌های این گروه بر مبنای کاربرد بته جقه است، به انواع و اقسام  مختلف به تزیین متن و حاشیه فرش با بته جقه‌ها می‌پردازد. این نوع فرش  ایرانی در خانه مدرن بسیار عالی است.
  • طرح‌های هندسی
    همان‌گونه که از نام طرح‌های این گروه پیداست، کلیه نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویه‌دار به وجود می‌آیند.
  • طرح‌های تلفیقی
    طرح‌های این گروه به مرور زمان و با ادغام شدن طرح‌های مختلف بوجود آمده  است و ده‌ها و بلکه صدها نوع از آن را می‌توان در میان مناطق مختلف ایران  مشاهده کرد. برخی از طرح های فرش ایرانی تلفیقی به جهت تلفیق زیبا و صحیح  نقوش مختلف از جذابیت بالایی برخوردارند. اما برخی از آن‌ها ناشی از تلفیق  نابه‌هنجار چند طرح بوده‌اند.

انواع طرح های فرش ایرانی

  • طرح‌های درختی
    در طرح‌های این گروه درخت‌های کوچک و بزرگ به ویژه به صورت انفرادی ترکیب اصلی را تشکیل داده‌اند و با اجزای دیگری ترکیب شده‌اند.
  • طرح‌های افشان
    در این طرح کلیه‌ بندها و نگاره‌های فرش پیوستگی و ارتباط کاملی دارند به  نحوی که به نظر می‌رسد نقاش از هنگام شروع طرح تا پایان آن قلم از کاغذ بر  نداشته و یک ارتباط مداوم بین قسمت‌های مختلف نقش به‌وجود آورده، به عبارت  ساده‌تر همان‌گونه که از نام نقوش این گروه پیداست، تمامی گل و برگ‌ها و  بندهای موجود در طرح، در متن فرش پراکنده و افشان شده‌اند. طرح‌های افشان  اصولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که هیچ یک از گل و برگ‌ها قرینه نداشته و  اصول قرینه‌نگاری در آن وجود نداشته باشد.
  • طرح‌های شاه عباسی
    اساس کلیه طرح‌های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این  طرح است. در این طرح‌ها گل‌های شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه  تلفیق آن‌ها با اسلیمی‌ها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ارائه می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات دکوراسیون  مطلب “دکوراسیونی برای بلند جلوه دادن سقف کوتاه” را در مجله دکوراسیون دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

ایده‌هایی برای دیزاین مبل‌ها 

چیدمان مبل بزرگ در نشیمن کوچک 

اتاق نشیمن به رنگ آبی و خاکستری 

چطور کنج‌های خانه را تزیین کنیم؟ 

دکوراسیونی گرم برای فصل سرد سال 

با مجله دکوراسیون دلتا همراه باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.