پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

درمان کبد چرب با ورزش ؛ مگه می شه؟!

۱,۸۰۳ بازديد
چاق هستید؟ ورزش هم نمی‌کنید؟ کبد چرب منتظر شما است. این بار پیام مجله دلتا به شما همین یک جمله است: " ورزش کنید."
درمان کبد-چرب

شاید باورش سخت باشد اما کبد چرب بیشتر از هر چیز دیگری با ورزش کردن مداوم قابل کنترل و درمان است. البته رعایت اصول تغذیه، رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس هم در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارند؛ اما در این میان نقش ورزش در درمان این بیماری با دیگر راهکارها قابل قیاس نیست؛ تنبل‌های عزیز و محترم با مجله دلتا همراه باشید.

کبد-چرب

سلام ورزش ؛ خداحافظ کبد چرب

ورزش کردن در هر حالتی بهترین گزینه برای خلاص شدن از شر چربی‌ها و بیماری‌ها است؛ بهتر است بدانید که چاقی یکی از عوامل ابتلا به بیماری کبد چرب است؛ اصلا چاقی مفرط بیماری‌زا است؛ حالا که این نکته را می‌دانید، باز هم می‌خواهید در ورزش کردن تنبلی کنید؟

متخصصان بیماری‌های کبد و گوارش معتقدند: اولین و مهم‌ترین قدم در درمان این بیماری ورزش کردن است و بیمار باید سبک و روش زندگی خود را به سرعت تغییر دهد؛ شما چه تصمیمی گرفته‌اید؟

الکل

ورزش یا الکل؟ مسئله کبد چرب است

مجموعه‌ای از عوامل باعث رسوب مزمن چربی و التهاب و نارسایی در کبد خواهد شد. این بیماری به دو گروه عمده تقسیم می‌شود؛ ‌ یکی از آن‌ ها کبد چرب الکلی است که ناشی از مصرف طولانی مدت الکل است و جنسیت و نژاد هم در این مسئله دخیل هستند که آسیایی‌ها بیشتر مستعد آسیب‌های ناشی از مصرف الکل و ابتلا به این بیماری خواهند بود.

این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است البته شما می‌توانید با ورزش کردن و ترک اعتیاد به الکل از شر آن خلاص شوید.

علائم-کبد-چرب

ارتباط بیماری ها با کبد چرب

علائم کبد چرب چیست؟ چه بیماری‌هایی با این مسئله مرتبط هستند؟ این نوع بیماری در جامعه ما شیوع بیشتری دارد؛ عوامل زیادی که بسیاری از آن‌ها جنبه ژنتیکی دارند، در بروز این نوع کبد چرب مؤثر هستند؛ مطالعات نشان داده است که عوامل زمینه‌ساز دیابت و بیماری‌ های قلبی و برخی بیماری‌ های متابولیسم با بروز کبد چرب غیر الکلی در ارتباط هستند.

ورزش؛ کنترل‌کننده دیابت و کبد چرب

در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته‌شده در ایجاد کبد چرب است و هر چه طول مدت ابتلا به دیابت طولانی باشد یا درمان آن ناقص انجام شود، احتمال ابتلا به این بیماری هم در این افراد بیشتر است.

بهتر است بدانید که ورزش کردن و به ویژه ورزش‌های استقامتی علاوه بر کاهش چربی کبد، میزان مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهند؛ بنا‌بر‌این از تولید کلسترول در کبد و خون هم جلوگیری می‌شود؛ پس شما می‌توانید با این روش هر دوی این بیماری‌ ها را که مثل نخ و سوزن به هم متصل هستند، درمان کنید.

ورزش

ورزش؛ راه حل خداحافظی با کبد چرب

اغلب بیماران مبتلا به کبد چرب بین  ۴۰ تا 60 سال دارند و  این بیماری همان طور که گفته شد در میان زنان شایع‌تر است. کبد چرب در کودکان با سن بالاتر از ۱۰ هم می‌تواند ایجاد شود؛ البته با ورزش کردن مداوم و رژیم غذایی مناسب این مسئله قابل کنترل و درمان است.

شما می‌توانید ورزش‌های مختلفی را برای کنترل و درمان کبد چرب انجام دهید؛ ساده‌ترین آن‌ها پیاده‌روی تند است اما در کنار آن شنا، دوچرخه‌سواری و ایروبیک هم برای درمان این بیماری مفید است.

پیاده روی؛ ساده ترین ورزش برای درمان کبد چرب

حتما می‌دانید که بهترین و مفیدترین ورزش برای تمام سنین، پیاده‌روی است؛ انجام این ورزش نه فقط این بیماری بلکه اضافه‌وزن و چاقی را کنترل و درمان می‌کند.

بیماران مبتلا به کبد چرب باید هر روز 20 دقیقه ورزش کنند البته این روند می‌تواند یک روز در میان باشد. یک پیاده‌روی ساده حتی در خانه و آن هم با تردمیل می‌تواند کار شما را راه بیندازد؛ پس اصلا نگران نباشید.

ورزش های استقامتی انجام دهید

در بررسی تأثیر تمرینات مقاومتی بر مبتلایان به کبد چرب مشخص شده است که این گونه تمرینات نیز در کاهش چربی کبد، بهبود اکسیداسیون چربی و کنترل قند خون این بیماران مؤثرند.

انجام ورزش‌های استقامتی تأثیر زیادی در کاهش وزن و لاغری ندارد اما بر چربی کبد بسیار تأثیرگذار است. محققان همچنین دریافته اند که انجام این ورزش‌ ها به کاهش کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

درواقع، انجام این ورزش‌ ها میزان فرتیین خون را کاهش می‌دهد. فرتیین پروتئینی در کبد است که ذخیره آهن را آسان‌تر می‌کند. میزان زیاد فرتیین باعث آسیب رسیدن به کبد می‌شود؛ پس این نوع ورزش‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

بنابراین، اگر کبد شما هم چرب است، علاوه بر رعایت اصول تغذیه و پیروی از رژیم غذایی صحیح حتما ورزش کنید.

 

امروزه، سویا به طور گسترده ای مصرف می شود نه تنها به عنوان منبع پروتئین گیاهی بلکه به عنوان یک ماده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شود. در این مقاله با اطلاعات جدید علمی درباره مضرات و فواید سویا، کالری و ارزش غذایی آن و همه نکات مهم دیگر آشنا می شوید.

سویا

نکات جالب

  • سویا یکی از بقولات است که در سراسر جهان رشد می کنند و یکی از محصولات غذایی عمده جهان است
  • دانه سویا جزء حبوبات و از خانواده نخود است که امروزه اصلی ‌ترین مادسویاه غذایی در دنیاست
  • شیرسویا، یک نوشیدنی است که ممکن است با یا بدون افزودن کلسیم وجود داشته باشد
  • مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می باشد
  • بیشتر سویاها به روغن تبدیل می شود یا به عنوان خوراک برای دام و یا مصرف انسان استفاده می شود
  • دو نوع اصلی دانه سویا که کشت می ‌شوند زرد و سیاه هستند. اختلاف تغذیه ای زیادی بین این دو وجود ندارد

نکات مهم درباره کبد چرب

  • با مصرف غذاهای غنی از چربی که بیشتر از مقدار چربی که بدن می‌تواند پردازش کند، چربی در کبد جمع می‌شود
  • افزایش چربی در کبد، آن را مستعد آسیب بیشتر می‌کند که باعث التهاب و زخم شدن می‌شود
  • دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: الکلی و غیر الکلی. عامل اصلی کبد چرب ناشی از الکل، مصرف بیش از حد الکل است
  • کبد ارگانی است که توانایی بازسازی خود را دارد. اما مصرف طولانی‌مدت الکل، این قدرت احیا کننده کبد را کاهش می‌دهد که منجر به آسیب شدید و دائمی به کبد می‌شود
  • در کبد چرب غیر الکلی، چربی به خاطر دلایلی که به الکل مربوط نیست، در کبد ساخته می‌شود. برخی از این عوامل عبارتند از وزن اضافی، داروها، دیابت، افزایش سن، فشار خون بالا، اختلالات متابولیک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.